Napisany przez Richarda Romano, analityka branżowego. Artykuł po raz pierwszy pojawił się na stronie www.PrintPlanet.com i można go przeczytać tutaj. "Kradzież pracy z offsetu" stała się obecnie powszechnym zwrotem w branży, często słyszanym w kontekstach od druku cyfrowego mało- do wielkoformatowego, a nawet w niektórych częściach rynku opakowań. Jest to pragnienie - lub obawa, w zależności od tego, kogo pytamy - ale oznacza to, że klienci mogą uzyskać jakość offsetu, jak również korzyści z krótkich serii (nawet tych jednorazowych) dzięki drukowi cyfrowemu. Często uważa się, że jest to podejście typu "najlepsze z obu światów". Dzisiejsi dostawcy usług poligraficznych muszą być elastyczni i nawet jeśli nadal prowadzą znaczną działalność w zakresie offsetu, może się okazać, że będą musieli odrzucać zlecenia, jeśli nie będą one pasowały do posiadanych przez nich maszyn. A wyzwaniem, jakie może pojawić się przy zakupie sprzętu do wykonywania prac krótkoseryjnych, jest znalezienie systemu, który zapewni wystarczająco dobrą jakość, aby dorównać temu, co wyszło z maszyny offsetowej. Jest to szczególnie ważne, jeśli wykonują różne rodzaje druku dla tego samego klienta, a pewne kolory i inne cechy muszą być porównywalne, jeśli nie identyczne, w kolejnych seriach. Istnieje wiele aspektów tego, co uważamy za "jakość obrazu", ale jednym z miejsc, w którym wiele systemów druku cyfrowego zawodzi, jest niefortunna tendencja materiałów drukowanych do wykazywania bandingu, czyli rażącej widoczności poszczególnych stopni w gradiencie. Innymi słowy, delikatne odcienie nie przechodzą "płynnie" z jednego w drugi. Powód, dla którego tak się dzieje, jest zasadniczo funkcją danych - lub raczej ich niewystarczającej ilości. W tym przypadku "dane" i "poziomy szarości" są synonimami.
Płytkie spojrzenie na głębię bitową
Przyjrzyjmy się pokrótce tematowi z Digital Imaging 101: głębia bitowa. Im większa głębia bitowa, którą może wytworzyć system obrazowania, tym więcej poziomów szarości jest dostępnych do wyświetlenia. Obraz 1-bitowy oferuje tylko dwa poziomy szarości: czarny lub biały. Jeśli system druku cyfrowego mógłby produkować tylko obrazy 1-bitowe, można by drukować tekst i proste kształty, i to wszystko. W przypadku obrazu 2-bitowego jakość jest nieco wyższa, ponieważ dostępne są cztery poziomy szarości, którymi można się bawić. Gdy dojdziesz do obrazów 8-bitowych, będziesz miał już 256 odcieni szarości. Czy to wystarczy, aby wyeliminować banding? Nie zawsze. Niektóre programy i maszyny drukarskie mają sprytne sposoby pozycjonowania punktów, aby zminimalizować występowanie pasów, ale nic nie zastąpi po prostu większej ilości informacji do pracy. Możliwość tworzenia obrazów 10-bitowych daje 1024 odcienie szarości - to cztery razy więcej niż w przypadku obrazów 8-bitowych. A im więcej odcieni szarości, tym gładsze mieszanie i tym mniejsze prawdopodobieństwo, że paski lub schodki będą wyczuwalne - lub w ogóle będą istnieć. To sprawia, że jakość obrazu coraz bardziej zbliża się do jakości offsetu. (InfoTrends przygotował poręczną białą księgę, która wyjaśnia to wszystko o wiele bardziej szczegółowo).
Wejdź do Ultra HD
Obrazy dziesięciobitowe to w rzeczywistości obrazy uzyskiwane w nowej technologii Ultra HD, stosowanej w rodzinie maszyn cyfrowych Versant firmy Xerox. W tej chwili w linii Versant znajdują się dwie maszyny. Versant 2100, który został wprowadzony na rynek wiosną 2014 roku, to kolorowa cyfrowa maszyna drukująca o wydajności 100 stron na minutę i zalecanym miesięcznym wolumenie od 75 000 do 250 000 stron. Na drugim końcu spektrum znajduje się Versant 80, który został wprowadzony na rynek w Ameryce Północnej w kwietniu 2015 r., to kolorowa drukarka cyfrowa z tonerem o wydajności 80 stron na minutę (ppm) i zalecanym miesięcznym wolumenie 80 000 stron. Oba modele są wyposażone w technologię Ultra HD, która jest unikalna dla rodziny Versant.
Stając się Conversant
Technologia GrayFont Edge Enhancement poprawia odwzorowanie linii ciągłych i drobnego tekstu. W rezultacie, technologia Ultra HD oferuje dostawcom usług druku możliwość tworzenia prac o jakości offsetowej przy jednoczesnym wykorzystaniu wszystkich zalet druku cyfrowego. I chociaż kuszące jest myślenie, że ten rodzaj jakości obrazu nadaje się tylko do zastosowań high-end, które wymagają fotograficznej jakości obrazowania, to jednak paski/odstępy i brak płynności w gradientach są problemami, które mogą mieć negatywny wpływ na praktycznie każde zadanie lub zastosowanie komercyjne, szczególnie tam, gdzie w grę mogą wchodzić logotypy klientów. To może pomóc "ukraść pracę offsetowi" lub, w rzeczywistości, uzupełnić offset. "[Versant] jest naprawdę prasą dla drukarza" - powiedział Brian Segnit, Worldwide Product Marketing Manager w Xerox. "Obsługuje wszystkie aplikacje druku cyfrowego. Otrzymuję jakość offsetu i mogę wykonać nakład jednego, 500 lub 1000 egzemplarzy, niezależnie od tego, jaki jest próg rentowności". "Możliwości produkcyjne Versant 2100 idealnie pasują do uzyskania większej ilości wysokiej jakości, krótkich serii i szybkich zleceń na każdej zmianie" - dodała Mary Roddy, Global Product Marketing Manager w Xerox. "Rozdzielczość Ultra HD powinna otworzyć drzwi dla klientów, których być może [dostawcy usług druku] nie byli w stanie zadowolić w przeszłości". Rodzina Versant posiada również jeszcze jeden element, na który jest zapotrzebowanie w praktycznie wszystkich aplikacjach, czy to analogowych czy cyfrowych: automatyzację. W tym samym czasie, rodzina Versant jest, jak to określa Segnit, "łatwa w użyciu". Tak więc, niezależnie od tego, czy chcesz faktycznie odebrać pracę offsetowi, czy uzupełnić/uzupełnić druk offsetowy o wysokiej jakości druk cyfrowy, technologia taka jak Ultra HD oferuje bardziej atrakcyjną propozycję wartości.