Wizytówka to jedynie mały kartonik, zwykle nie większy niż 90x50 mm. Jak sprawić, by był skuteczny i stanowił ważną część marketingu firmy, zamiast jedynie zalegać w portfelach klientów lub gorzej, lądować w śmietniku? Warto poświęcić jej swój czas, przemyśleć projekt, wykonać go tak, by każdy chciał taką wizytówkę zatrzymać.
Jaka powinna być skuteczna wizytówka? Jak to osiągnąć?
Dobra wizytówka - czyli jaka?
Warto zacząć od tego, czym właściwie jest skuteczność wizytówki. Czy klient po jej otrzymaniu ma zamówić usługę, wejść na stronę internetową, jedynie zachować kontakt na potem? Wyobraźmy sobie otrzymującego nasz wizytówkę klienta - co powinno być dalej? to brzmi jak zabawa w wymyślanie historii, jednak stanowi bardzo ważny element projektowania.Oto najistotniejsze cechy wizytówki, o której można powiedzieć, że jest skuteczna:
Zapada w pamięć
Jest nietypowa i wygląda na tyle ciekawie, by przykuć i zatrzymać uwagę na dłużej. Nie wygląda tak, jak "wszystkie wizytówki" ani jak "typowa wizytówka". Dokładnie pokazuje, jaka firma ją zaprojektowała. Czasem wystarczy drobny element, by wizytówka stała się charakterystyczna.
Zachęca do podjęcia kontaktu
Wizytówki służą podaniu klientowi sposobu, w jaki może skontaktować się z daną osobą i firmą. Ważne jest, by przy tym zachęcały do podjęcia takiego kontaktu. Estetyka wykonuje tu ogrom pracy.
Ma naprawdę wysoką jakość
Wizytówka to malutki kawałek papieru, który musi spełnić ważne zadanie dla marketingu firmy. Musi być doskonałej jakości, to pewne. Firma będzie spostrzegana tak, jak wizytówka. Jeśli jest byle jaka, firma, którą przedstawia, również będzie się kojarzyła z bylejakością.
Stanowi element prezentacji możliwości
To punkt, który szczególnie powinny wziąć sobie do serca osoby pracujące w branży kreatywnej. Grafik, fotograf, a nawet osoba zajmująca się dekorowaniem ciast mogą "poszaleć" przy projektowaniu wizytówki. Jeśli uda się pokazać część swoich zdolności - to już naprawdę spory sukces! Wygląda jak "kosztowny kawałek papieru"Gruba, solidna i najlepiej pokryta uszlachetniającą folią. Do tego punktu zalicza się także profesjonalizm projektu. Wizytówka nie może być przeładowana zbędnymi informacjami i marną grafiką. Nie może być wydrukowana na cienkim kartoniku. To szczegóły, które mogą zaważyć na działaniu wizytówki i sprawić, że wydrukowanie partii stanie się jedynie zbędnym wydatkiem.
Przekazuje ważne informacje
Wizytówka jest po to, by odpowiadać na pytanie kim jest dana osoba, czym się zajmuje, jak dobrze to robi. Dlatego powinna być dopracowana w najmniejszym detalu - pod kątem graficznym i językowym. Musi też przekazywać sedno informacji. Jeśli kontakt z klientem jest głównie telefoniczny wystarczy numer telefonu, nie trzeba podawać adresu.
Spełnia wymogi formalne
To kilka prostych z pozoru wskazówek, które często nie są brane pod uwagę - a efekt końcowy cierpi. Wizytówka musi być ujednolicona wizualnie (jeden, konkretny font, kolorystyka i styl grafiki). Jaki jest cel wręczenia klientowi, lub potencjalnemu klientowi wizytówki? Czy klient ma zapamiętać nazwisko, zadzwonić pod podany numer, sprawdzić stronę internetową? To pozwoli w przemyślany sposób zaprojektować wizytówkę - taką, która jest skuteczna.