Trudno się dziwić, że w kontaktach biznesowych wizytówki mają wyjątkowo duże znaczenie. Projektanci mają zresztą tego świadomość, dokładają więc wszelkich starań, aby stworzyć rozwiązania doskonałe, a więc takie, które spełnią swoje zadania pozwalając klientowi na rozwinięcie działalności. Okazuje się jednak, że uważnie dobrane kolejne elementy to wcale nie wszystko. Pewną, wcale nie najmniej istotną rolę, ma do odegrania również zastosowany przez nas font.
Wizytówki często są określane mianem najmniejszych materiałów reklamowych i w określeniu tym nie ma przesady. Ich wymiary nie są duże i najczęściej kojarzą się z tymi, jakimi charakteryzuje się karta kredytowa. Nic więc dziwnego, że układ poszczególnych elementów powinien być możliwie jak najdokładniej przemyślany. Jeśli wizytówka nie będzie czytelna, nie będzie też nikogo zachęcać do nawiązania kontaktu. Warto więc zastanowić się nad tym, jaki krój pisma zastosować, aby czytelność automatycznie uległa poprawie.
Font, czcionka, a może krój?
Już na wstępie należy podkreślić, że definicja czcionki może dla wielu osób okazać się pewnym zaskoczeniem. Nazwa ta zwykle używana jest wtedy, gdy mówimy o kroju pisma, a także o jego postaci komputerowej, która zresztą przez fachowców określana jest fontem. Warto więc przypomnieć, że tak naprawdę czcionka to fizyczny nośnik pisma, a więc materiał zecerski znajdujący zastosowanie w druku i przybierający postać metalowego prostopadłościanu.
Font z kolei jest cyfrową postacią pisma, najczęściej mówi się więc o nim jako o elektronicznie zapisanym zbiorze czcionek charakteryzujących się pewnymi wspólnymi cechami. W pliku fontu przeważnie znajdują się też informacje o danym kroju pisma. Ten ostatni jest dziełem autorskim, a co za tym idzie – należy mieć świadomość tego, że krój pisma jest chroniony przez prawo. Najprościej opisać go jako komplet znaków, które mają charakterystyczne dla siebie cechy takie, jak choćby styl, szeryfy, proporcja oraz czytelność. To właśnie krój pisma jest też najważniejszym elementem określającym wygląd tak czcionek, jak i fontów.
Najlepsze czcionki do wizytówek
Kroje pisma pojawiają się zarówno w różnych rodzajach, jak i odmianach. O tym, który będzie najlepszy decyduje przede wszystkim to, gdzie ma się on pojawić. Jeśli więc mamy do czynienia z wizytówką, powinniśmy dążyć przede wszystkim do tego, aby nawet niewielkie litery były czytelne. Te nie mogą zlewać się w plamę, nawet jeśli liczba zawartych informacji miałaby to uzasadniać. Wskazane jest zadbanie o to, aby wszystkie dane były widoczne, a tekst nie był przesadnie pomniejszony.
W tym momencie przydatna okazuje się różnica pomiędzy krojem szeryfowym i bezszeryfowym i świadomość jej istnienia. Szeryfami określa się więc krótkie, ozdobne kreski, które tworzą stopkę litery. Kroje bezszeryfowe są pozbawione tego rodzaju elementów. To właśnie one są zalecane w wizytówkach, ich stosowanie sprawia bowiem, że nie dochodzi do zaburzenia czytelności wizytówki. Oczywiście, bez względu na to, na jakie rozwiązanie się zdecydujemy, musimy pamiętać również o tym, że czcionka informuje o działalności jej właściciela wystawiając mu świadectwo.