Choć nie brakuje osób uważających, że wizytówki wcale nie są niezbędne. Przeważają te, które nie wyobrażają sobie, że można wyjść bez nich z domu. Jeśli są one udane, oddają klimat firmy, którą mają promować, a jednocześnie – mimo minimalnej ilości informacji, jaką zawierają – przyciągają wzrok, naprawdę nie trzeba się ich wstydzić.
O zaletach wizytówek można przeczytać w wielu miejscach, osoby chcące zaprojektować swoje własne, nie mają jednak aż tak dużego dostępu do informacji. Na szczęście, można to zmienić.
Projekt wizytówki i jego znaczenie
Gdy przeanalizujemy oferty drukarni, z pewnością w oczy rzuci nam się to, że wiele z nich zawiera w swojej ofercie projekt w cenie druku, a jeśli nawet oczekuje za niego dodatkowych pieniędzy, opłata z reguły nie jest wysoka. Niestety, należy liczyć się z tym, że otrzymana w ten sposób wizytówka będzie co najwyżej „w porządku”. Zwykle mamy do czynienia ze standardowym rozwiązaniem, które nie tylko nie mówi nic o firmie, ale również w żaden sposób się z nią nie kojarzy. Wykorzystuje zarówno klasyczną grafikę, jak i standardowe fonty. Oczywiście, na rynku można też spotkać drukarnie, które posiadają bardziej zaangażowanych grafików, przypadki takie jednak nie zdarzają się często. A przecież wizytówka może powiedzieć o firmie znacznie więcej niż się spodziewamy. Jeśli więc jest przeciętna, może nasuwać obawy, że produkty oferowane przez daną firmę także będą nijakie.
Co umieścić na wizytówce?
Odpowiedź na pytanie o to, co umieścić na wizytówce, jest uzależniona od tego, jaki ma być jej charakter. Istnieje jednak złota zasada, która sprawdza się bez względu na okoliczności, a ta mówi, że we wszystkim dobrze jest zachować umiar. Należy więc zastanowić się na tym, na przekazaniu jakich treści zależy nam najbardziej. Jeśli większość osób podaje numer telefonu, nie oznacza to wcale, że my też musimy zwłaszcza, jeśli i tak komunikujemy się z klientami mailowo.
Projekt w ujęciu technicznym
Samodzielne projektowanie może przynosić satysfakcjonujące rezultaty, warto jednak pamiętać o technicznych aspektach z nim związanych. Pierwszym krokiem powinien być wybór odpowiedniego programu. Tu każdy powinien kierować się przede wszystkim tym, jakie umiejętności posiada. O ile dla jednych najwygodniejszym narzędziem jest Illustrator, o tyle inni korzystają z Photoshopa, a nawet z programów bezpłatnych, z których wiele utrzymuje już bardzo wysoki poziom. Warto też zainteresować się darmowymi szablonami.
Być może okaże się, że staną się źródłem inspiracji i doprowadzą do stworzenia naprawdę wyjątkowego projektu. Lista technicznych wytycznych jest długa i poświęcono jej wiele uwagi w dziesiątkach wpisów. Warto jednak przypomnieć, że w Polsce standardowe wymiary wizytówek to 50 na 90 milimetrów, dobrze przy tym zachować w projekcie około 2 lub 3 milimetry wolnego miejsca na tak zwane spady. Na obszar spadu należy też przeciągnąć elementy graficzne, jeśli zależy nam na tym, aby przylegały do powierzchni. Miłośnicy oszczędności miejsca muszą dodatkowo pamiętać o tym, że fonty, mimo wszystko, nie powinny być zbyt małe.