Kiedy prowadzisz kawiarnię, konkurencja może być ostra.
Jeśli nie walczysz o pierwsze miejsce na głównej ulicy, walczysz o to, by stać się gościem kawiarni w swojej lokalnej społeczności. A jeśli nie jesteś gotowy, by naprawdę o to walczyć, nie możesz liczyć na to, że przez cały tydzień będziesz miał pełne miejsca.
Nie sprzedajesz zastrzeżonej technologii. Sprzedajesz towar. A to oznacza, że musisz wypróbować każdą sztuczkę z książki, jeśli chcesz się wyróżnić na tle ogromnych korporacji kawowych.
Zebraliśmy 10 pomysłów, które pozwolą Ci wdrożyć Twoją strategię marketingową: począwszy od Twojej własnej siedziby, poprzez pracę na zewnątrz, aż do szerszej społeczności.
Wewnątrz sklepu
1. Nie oszczędzaj na tanich udogodnieniach
Świetna kawa jest ważna. Ale jeśli chcesz mieć lojalnych klientów, stworzenie domowej atmosfery jest kluczowe.
Po pierwsze, będziesz potrzebował szybkiego i stabilnego Wi-Fi. Czy Ci się to podoba czy nie, duża część Twoich klientów jest bardziej zainteresowana Internetem niż napojami. Więc upewnij się, że każdy stolik ma dobry sygnał, i upewnij się, że ich połączenia są nadal szybkie, gdy masz pełny dom.
Po drugie, będziesz chciał mnóstwo gniazdek elektrycznych. Ludzie przychodzą do Ciebie, aby odpocząć i naładować: zarówno w przenośni, jak i dosłownie. Zainstaluj więc kilka dodatkowych gniazdek ściennych w pobliżu jak największej liczby stołów, najlepiej z nowoczesnymi gniazdami USB. A jeśli naprawdę chcesz, aby poczuli się mile widziani, zainwestuj w kilka tanich kabli do ładowania telefonów i tabletów, które możesz pożyczyć klientom, gdy będą ich potrzebować.
Na koniec, będziesz potrzebował szerokiej gamy rzeczy do czytania. Utrzymuj stały zapas najnowszych magazynów o modzie, muzyce i zdrowiu, a także bardziej popularnych tabloidów i arkuszy informacyjnych. A jeśli masz na to miejsce, możesz najechać na swój lokalny sklep charytatywny, aby zapełnić półki klasycznymi powieściami i książkami o dziwacznych tematach.
2. Zmodyfikuj swoje menu, aby uzyskać więcej od każdego klienta.
Menu to o wiele więcej niż tylko lista produktów i cen. Słowa, układ i kolory, które wybierzesz, mogą mieć duży wpływ na nawyki zakupowe Twoich klientów. Więc jeśli chcesz potajemnie pchać swoje najbardziej dochodowe pozycje, zdobądź nowe menu zaprojektowane w oparciu o kilka z tych psychologicznych sztuczek marketingowych:
- Złapanie oka oznacza złapanie sprzedaży. Otocz swoje najbardziej dochodowe produkty dodatkową białą przestrzenią i używaj odważnych kolorów, takich jak czerwony i żółty, aby zwrócić na nie uwagę klientów.
- Wymień produkty, które chcesz sprzedać jako pierwsze. Większość restauracji podświadomie zamówi dwa najlepsze produkty w danej sekcji częściej niż pozostałe w tej sekcji.
- Zaprojektuj swoje menu wokół "Złotego Trójkąta". Kiedy po raz pierwszy otwieramy menu, nasze oczy zaczynają się zazwyczaj od środka, zanim przejdziemy do prawego górnego rogu, a następnie do lewego górnego rogu. Jeśli więc chcesz, aby najpierw zobaczyli Twoje najbardziej satysfakcjonujące oferty specjalne, te trzy pozycje są miejscami, w których można je umieścić.
- Usuń symbole walutowe z Twoich cen. Używając gołego numeru ("4" zamiast "4 funtów"), zachęcamy Twoich klientów do odseparowania tego numeru od rzeczywistej kwoty pieniędzy - a cena Twoich produktów stanie się mniej realnym zmartwieniem.
- Stwórz emocjonalną reakcję za pomocą kreatywnych nazw produktów. Możesz wziąć swoje najsilniejsze espresso i nazwać je "Ojcem chrzestnym". Możesz też zamienić swój najbardziej dekadencki kawałek ciasta w "Marię Antoninę". Te proste odniesienia kulturowe mogą wprawić Twoich klientów w nostalgię, podniecając ich kawą lub ciastem, zanim jeszcze je zobaczą lub spróbują.
Najlepsza część? Menu nie trwa wiecznie. Oznacza to, że co miesiąc lub dwa wydasz te same pieniądze na drukowanie nowych menu - jest to więc doskonała okazja, aby regularnie wypróbowywać nowe wzory, nowe pozycje lub nowe nazwy produktów. Menu składane w ulotkach zawsze było podstawą większości restuarantów, jednak większość kawiarni decyduje się obecnie na płaskie, niezwijane wzory, przy czym najpopularniejszy jest rozmiar ulotki A5.
3. Tworzenie dożywotnich klientów z nagradzającymi kartami lojalnościowymi
Nie bez powodu widzieliśmy takie karty w prawie każdym sklepie detalicznym lub zwykłej jadłodajni.
To dlatego, że działają.
Kiedy klienci mają tak wiele innych dogodnych miejsc na kawę lub gryza do jedzenia, trzeba dać im solidny powód, aby wrócić do swojej konkretnej firmy.
Karty lojalnościowe właśnie to robią. Za każdym razem, gdy klient kupuje kawę w Twoim sklepie, otrzymuje pieczęć lub dziurkę w karcie. Co dziesięć kaw, które kupują, daje im jedenastą za darmo. To proste.
A teraz ciekawostka.
Kiedy ktoś ma kartę lojalnościową, idzie z reklamą Twojej kawiarni w portfelu. Za każdym razem, gdy korzysta z bankomatu lub kupuje coś w innym sklepie, przypomina im to o Twojej firmie i o tym, że prawie zarobiłeś darmową kawę.
Co więcej, ich przyjaciele i rodzina mają szansę zobaczyć Twoją kartę za każdym razem, gdy ta osoba otwiera swój portfel. Więc jeśli traktujesz swoją kartę lojalnościową jak tradycyjny plakat lub reklamę, masz prawdziwą okazję, aby zwrócić uwagę nowych klientów, bez wydawania ani grosza na zakup powierzchni reklamowej.
Oczywiście, jeśli zamierzasz wykorzystać portfel klienta na powierzchnię reklamową, będziesz potrzebował karty, która jest wystarczająco twarda, aby przetrwać i nadal wyglądać mądrze po kilku miesiącach użytkowania - jak karta, z której jedna strona jest laminowana na wysoki połysk dla dodatkowej trwałości, druga strona jest niepowlekana, więc idealna do tłoczenia gumy.
Zaprojektuj trwałą, kolorową i przyciągającą wzrok kartę lojalnościową z Twoimi ofertami specjalnymi i adresem na odwrocie, a Twoi obecni klienci zrobią za Ciebie marketing.
4. Promuj swoje oferty (i swój styl) za pomocą wysokiej jakości plakatów.
Większość klientów kawiarni nie porównuje całego menu, aby obliczyć najlepszą ofertę. Nie kupują nowego samochodu - są tu tylko na drinka i gryza.
Kiedy więc przyjeżdżają, często wybierają pierwszą atrakcyjną rzecz, jaką zobaczą. A to oznacza, że masz realną możliwość postawienia pod ich nosem swoich najbardziej dochodowych drinków i ofert specjalnych.
Zdobądź duże, jasne i kolorowe plakaty, które pomogą Ci sprzedawać więcej napojów i ofert, a następnie umieść je w miejscach, w których najpierw wpadnie oko gościa - w centralnym oknie Twoich drzwi wejściowych, nad i za nimi, gdzie pracują Twoi bariści, a także obok drzwi do toalet.
Z małymi partiami drukowanych plakatów co miesiąc możesz eksperymentować z różnymi ofertami i ofertami, aż znajdziesz te, które działają najlepiej. Jest to również szansa, aby nadal obracać niedrogie dekoracje, z żywymi projektami i stylami, które pasują do atmosfery lub tematu Twojej kawiarni.
5. Stwórz tanią ofertę specjalną z darmowymi wkładami.
To może zabrzmieć kontr-intuicyjnie - rozdawanie darmowej kawy nie wydaje się być zbytnio biznesplanem. Ale trzymaj się z nami.
Po pierwsze, można używać kubków o połowę mniejszych od siebie, a jednocześnie za tę samą cenę. Nawet jeśli wkłady są bezpłatne, większość ludzi nie przekroczy drugiej filiżanki kawy - a niektórzy nie będą mieli nawet drugiej w ogóle.
Oznacza to, że masz do dyspozycji kuszącą ofertę (nieograniczoną ilość kawy), którą możesz umieścić na ulotkach i ekspozytorach, jednocześnie oferując lepszy produkt (kawę, która pozostaje świeża i gorąca w mniejszych porcjach) i zarabiając więcej pieniędzy na klienta (dając średnio mniej niż dwa pół kubki, ale zawsze pobierając opłatę za jedną pełną filiżankę).
Oczywiście, potrzebne są pewne rozsądne limity. Możesz ograniczyć bezpłatne wkłady do części dnia, w których Twój sklep jest pusty (np. od 14:00 do 16:00), lub po prostu wprowadzić jednogodzinny limit na ofertę.
6. Przechwytuj ich e-maile z nagrodami w postaci kart zwrotnych
Najbardziej udane kawiarnie to te, które uczą się, jak zarabiać na powtarzalność biznesu i utrzymywać go. Oznacza to, że ci sami stali klienci są szczęśliwi, podczas gdy nowi przyciągają nowych i uczą się, jak utrzymać ich w szczęściu.
Najłatwiejszym sposobem jest rozmowa z klientami. Dowiedz się, co im się podoba, a czego nie, i zapytaj ich o zmiany, które chcieliby zobaczyć.
W rzeczywistości jednak, większość klientów jest zbyt uprzejma, aby powiedzieć Ci w twarz, że masz śmieciową kawę i niegrzecznych baristów. Zamiast tego, zachęcanie do wyrażania opinii za pomocą kart może pomóc w zebraniu uczciwych i bezpośrednich opinii.
Oczywiście nie zamierzamy rezygnować z okazji, aby dać naszemu marketingowi dodatkowy impuls w tym samym czasie.
Z każdą przesłaną kartą opinii możesz wziąć udział w losowaniu nagród, aby wygrać coś zabawnego - na przykład darmową kawę na tydzień lub duży worek swoich najbardziej ekskluzywnych ziaren.
Z każdą przesłaną kartą opinii możesz również przechwycić e-mail klienta - co oznacza, że masz nieinwazyjny sposób na promocję oferty specjalnej kawiarni, nowych produktów lub nadchodzących wydarzeń. Niech to będzie proste, karta w rozmiarze A6 wystarczy, aby klient nie poczuł się przytłoczony zbyt wieloma pytaniami.
Poza Twoją kawiarnią
7. Zwinąć je z darmowymi próbkami
Wybierz swojego najbardziej pewnego siebie i pozytywnego pracownika, załaduj go na tacę papierowych kubków do kawy wielkości espresso i umieść je na zewnątrz przed sklepem, gdzie będą mogły zaczepiać przechodniów darmowymi produktami.
Zaproponuj próbki swoich podstawowych produktów do kawy, ale nie zapomnij o dołączeniu kilku próbek rzeczy, które mogą wyróżnić Cię na tle konkurencji. Bezglutenowe ciastka, mrożone jogurty, egzotyczne syropy o smaku - wszystko, co jest na tyle różne, że może sprawić, że zostaniesz zauważony.
Chyba, że ktoś już wtedy szukał kawiarni, to pewnie będzie szedł dalej, kiedy już będzie miał smak. Upewnij się więc, że uzbroiłeś swojego podstępnego pracownika w wizytówki, karty lojalnościowe lub ulotki, aby osoby zainteresowane mogły odejść z papierową kopią Twojego adresu i Twoich ofert specjalnych.
8. Stwórz migawkowy znak chodnika dla ludzi, którzy się spieszą
Jeśli kiedykolwiek widziałeś w pracy uliczną zbiórkę pieniędzy, wiesz, że większość ludzi nie lubi być zatrzymywana na ulicy.
Więc tak samo jak (lub zamiast) ktoś rozdający darmowe próbki, umieść tablicę A na chodniku w najlepszym miejscu, aby zostać zauważonym przez przechodniów.
Pamiętaj tylko, że masz tylko kilka sekund, aby wybić czyjeś zainteresowanie, zanim przejdą dalej i zapomnisz o swojej kawiarni. To znaczy, że twój znak musi być:
- Zwrócić ich uwagę - powiedzieć coś nieoczekiwanego, albo spróbować lekkiego żartu
- Bądź zwięzły i pon ury - jak najmniej słów, które możesz ujść na sucho, napisanych tak dużą czcionką, jak tylko masz miejsce na
- Bądź od razu zrozumiany - albo jasna i prosta oferta, albo atrakcyjny sentyment z głównym nurtem.
W niektórych kawiarniach znajdzie się znak w stylu czarnej dziury napisany kredą. Jest to świetny sposób na przetestowanie kilku różnych pomysłów lub na zmianę codziennych ofert specjalnych. Ale gdy już znajdziesz zwycięską formułę przekazu lub koncepcji znaku, możesz przejść do bardziej profesjonalnego plakatu A2 lub A1.
Dzięki tej wyższej rozdzielczości, będziesz mógł zmieścić kilka mniejszych szczegółów dla osób, które mają czas, aby zatrzymać się i spojrzeć - jak zdjęcia wnętrza Twojej kawiarni, lub cennik kilku Twoich produktów.
W społeczności lokalnej
9. Skoncentruj się na obszarach o dużym natężeniu ruchu z tanimi ulotkami
Nie każdy biznes ma szczęście mieć lokal obok dworca kolejowego lub centrum handlowego.
Ale jeśli Twoja kawiarnia znajduje się w odległości spaceru od ruchliwej okolicy, możesz z odrobiną wytrwałości przekierować część tego ruchu.
Wydrukuj kilka ulotek, które pokażą Twoje najlepsze oferty specjalne, wraz z kilkoma zdjęciami kawiarni i przejrzystą mapą do Twojej lokalizacji. Następnie dowiedz się, w których częściach twojej okolicy panuje największy ruch pieszy i zabierz jednego z pracowników na dół na godzinę lub dwie każdego dnia.
A jeśli czujesz się sprytnie, możemy zacząć działać naprawdę efektywnie. Możesz powiedzieć przechodniom - lub zlecić ich wydrukowanie na swojej ulotce - że wręczenie ulotki daje im zniżkę w Twojej kawiarni. Może to oznaczać darmowe espresso, kawę bez dodatków lub darmowy kawałek ciasta przy zakupie dużej kawy.
Ważne jest to, że muszą przynieść ulotkę z powrotem do Ciebie, aby uzyskać zniżkę. Tak więc przyprowadziłeś nowego klienta i masz ulotkę, z której możesz skorzystać następnego dnia - co oznacza, że nie będziesz musiał wydawać tyle pieniędzy na drukowanie nowych.
10. Zacznij prawdziwą relację z lokalnymi firmami
Jeśli chcesz, aby kawiarnia, która jest zbudowana, aby trwać, trzeba będzie powtórzyć biznes od stałych klientów.
A jednym z najlepszych sposobów, aby to osiągnąć, jest bezpośrednie zaangażowanie się w lokalną społeczność.
Może to być tak proste, jak podrzucenie kilku bezpłatnych kaw pracownikom w sklepach detalicznych obok Ciebie lub wolontariat w celu zapewnienia poczęstunku w lokalnych społecznościach, spotkań lub specjalnych wydarzeń w Twoim mieście. Bezpłatną kawę będziesz oczywiście podawał wraz z wizytówkami i ulotkami. Miejscowi będą jednak wdzięczni za zaangażowanie się w Twoją działalność - nawet jeśli wiedzą, że jest to sztuczka marketingowa.
Możesz nawet zorganizować kilka rajdowych wizyt w lokalnych biurach. Wystarczy zadzwonić do kilku lokalnych firm z wyprzedzeniem, aby umówić się na czas, a następnie zrobić krótką podróż do miejsca pracy, aby rozdać kilka darmowych próbek i kilka menu. Podczas gdy Ty rozdajesz tam darmową kawę, jest to również idealny czas, aby zaoferować kierownictwu grupy zniżki, jeśli organizują oni regularne spotkania śniadaniowe w Twoim sklepie.
Większość firm z chęcią przyjmie kilka bezpłatnych uroczystości w swoich miejscach pracy, a ich pracownicy poczują się zobowiązani do odwdzięczenia się za to, wpadając do Twojej kawiarni, aby spróbować. A kiedy już znajdą się w drzwiach, mogą zacząć przychodzić do Ciebie podczas każdej przerwy obiadowej.
Więc co dalej?
Najlepszy czas, by zacząć promować swoją kawiarnię, jest teraz.
Istnieje niezliczona ilość różnych sposobów, aby wprowadzić klientów przez drzwi, i trzeba będzie spróbować kilku różnych metod, zanim znajdziesz to, co najlepiej pasuje do Twojego rynku i sposobu prowadzenia działalności.
Ale ogólnie rzecz biorąc, pamiętaj o tym:
- Skoncentrujsię na powtó rkach biznesowych - używaj kart lojalnościowych, a docelowo osoby dojeżdżające do pracy i lokalni kupujący
- Złapludzi na własnym pod wórku - zaoferuj darmowe próbki i przetestuj kilka szybkich znaków chodnikowych
- Przynieś do siebie najbardziej ruchliwe miejsca - poszukaj w pobliżu dworców kolejowych i supermarketów, rozdaj ulotki z mapami i wskazówkami dojazdu i miej je na uwadze każdego dnia.
- Utknijz miejscowymi - zgłoś się na ochotnika na imprezy społeczne i przynieś kilka darmowych rzeczy do firm w Twojej okolicy.
Promocja Twojej kawiarni nie wymaga dużego budżetu, a istnieje wiele starych, lokalnych metod, których możesz spróbować.
Ale bez względu na to, jak się do tego zabierzesz, będziesz potrzebował wysokiej jakości wydruków, jeśli chcesz, aby zapamiętały Cię po tym, co powiedziałeś - spójrz więc na niektóre z naszych ulotek, kart i plakatów, aby zobaczyć, jak możemy pomóc Ci uzyskać więcej ruchu przez Twoje drzwi.