Jaki obraz widzą Państwo, gdy mowa jest o druku opakowań? Wielu osobom na myśl o druku opakowań przychodzą na myśl specjalistyczne prasy do kartonów i druk fleksograficzny. Tradycyjnie druk opakowań był postrzegany jako proces długotrwały, nadający się najlepiej dla wyspecjalizowanych producentów. Jednak, choć nadal jest miejsce dla tego rodzaju produkcji, świat opakowań się zmienia. Czy słyszeli Państwo o modelu długiego ogona? Teoria ta została spopularyzowana przez Chrisa Andersona, który napisał na ten temat dwie książki. W większości sytuacji sprzedażowych ludzie kierują się modelem Pareto. Twierdzi on, że 80% Twojej działalności pochodzi od 20% Twoich klientów. Anderson twierdzi jednak, że w wielu sytuacjach waga ta ulega zmianie. Przyszłość wielu firm to sprzedaż mniejszej ilości produktów w większej ilości.
Na przykład, Amazon opiera swój model biznesowy na sprzedaży praktycznie wszystkiego, co jest dostępne. Jeśli chcesz jakąś niewiarygodnie niejasną książkę, Amazon Ci ją zaoferuje. Zarabiają więcej pieniędzy na sprzedaży tego wyboru, zamiast koncentrować się na najbardziej popularnych pozycjach, jak to robią tradycyjni detaliści.
Ponieważ coraz więcej firm podąża tym tokiem myślenia, zwiększają one swoją ofertę. Specjalne edycje, wznowienia i produkty skierowane do bardziej niszowych odbiorców są teraz powszechne. To świetna wiadomość dla branży poligraficznej.
Obecnie istnieje ogromna liczba możliwości produkcji opakowań małonakładowych.Ten rodzaj opakowań nie jest odpowiedni dla tradycyjnych producentów opakowań. Lepiej radzą sobie z nim firmy handlowe. Prasy cyfrowe mogą utrzymać niskie nakłady. Pozwalają one swoim klientom na niezwykłą elastyczność w zakresie oferowanych produktów.
Oto niektóre z możliwości, jakie firmy poligraficzne mogą zaoferować swoim klientom:
- pomoc nowym firmom w rozpoczęciu działalności, gdy nie są pewne wielkości nakładu
wprowadzanie produktów próbnych
wypróbowywanie nowych rodzajów opakowań
wprowadzanie produktów promocyjnych
tworzenie odmian regionalnych
tworzenie edycji kolekcjonerskich
produkcja opakowań just-in-time dla firm e-commerce
Zobaczmy, jak ten trend wpływa na branżę czekoladową Tradycyjnie kupowaliśmy czekoladę od kilku dużych producentów. Mieli oni kilka standardowych ofert, które zawsze miały takie samo opakowanie. Ostatnio nastąpiła eksplozja małych, rzemieślniczych czekoladników. Większość z tych firm jest mała. Ale większość z nich oferuje również szeroką gamę produktów. Potrzebują więc szerokiej gamy opakowań małoseryjnych dla swoich produktów. Cena ich czekolady jest również znacznie wyższa niż standardowej czekolady produkowanej masowo. Opakowania muszą mieć jakość, która odzwierciedla luksusowe pozycjonowanie ich marek. Jest to ogromna szansa dla drukarni komercyjnych. Większość czekoladników nie ma pojęcia o opakowaniach. Chętnie zostaną pokierowani. Prawdopodobnie potrzebują również usług projektowych, ulotek i ewentualnie oznakowania. To tylko jeden mały segment biznesu. Istnieje wiele innych firm, które działają w oparciu o ten sam model.
Oto trzy punkty działania, od których należy zacząć swoją podróż w dziedzinie opakowań:
- Po pierwsze, upewnij się, że jesteś świadomy tego, co jesteś w stanie wyprodukować. Być może Twoja drukarnia jest bardziej zdolna do produkcji opakowań, niż Ci się wydaje.
Następnie, porozmawiaj z obecnymi klientami. Czy mają oni wymagania dotyczące opakowań, o których nie wiedziałeś? Czy oferując im opakowania, mógłbyś zwiększyć swoje kontakty z tymi klientami?
Na koniec zastanów się, na jakich firmach mógłbyś się skupić, które mogłyby skorzystać z oferty opakowań. Stwórz kampanię, aby do nich dotrzeć.
Do tej pory Twój obraz druku opakowań powinien być zupełnie inny! PS Jeśli chcesz poznać więcej praktycznych pomysłów na to, jak nawiązać kontakt z dzisiejszymi klientami, pobierz mój darmowy e-book "Ten Common Print Selling Errors and What To Do About Them" ("Dziesięć powszechnych błędów w sprzedaży druku i co z nimi zrobić") na stronie http://profitableprintrelationships.com/e-book/. Będziesz również regularnie otrzymywać mój biuletyn "Views from the print buyer" ("Spojrzenie nabywcy druku"), pełen pomysłów na to, jak skutecznie sprzedawać druk.