Prawnik wręczający klientowi wizytówkę to sytuacja, do której przywykliśmy. Spodziewamy się tego. Właśnie dlatego prawnicy powinni zadbać o dobrze zaprojektowaną, skuteczną wizytówkę, która zapewni im dobre pierwsze wrażenie. Czym wyróżnia się wizytówka prawnika, czy musi być nudna? Jakich zasad warto się trzymać, by stworzyć odpowiedni projekt? Czy istnieją specyficzne kwestie które trzeba wziąć pod uwagę?
Szczególna grupa zawodowa
Wizytówki dla prawników śmiało można nazwać ekskluzywnymi - dlatego, że jest to specyficzna grupa zawodowa. Wizytówka podkreśla status i stanowi jeden z elementów budujących pierwsze wrażenie, tak ważne w tej profesji. Będąc prawnikiem po prostu nie wypada nie mieć wizytówki do wręczenia partnerowi w rozmowie. Prośba o wpisanie sobie danych w telefon lub na kartkę wypadnie tu podwójnie nieprofesjonalnie. A to kosztuje dużo - początki zaufania.Badania pokazują, że ludzie dość powszechnie wyciągają wnioski na temat prawnika, patrząc na jego wizytówkę. W ten sposób powstaje więź zaufania, tak istotna we współpracy z klientem.
Jak sprawić, by wizytówka dobrze podkreślała profesjonalizm i zachęcała do dalszej współpracy?
Pomiędzy "klasycznie" a "nudno"
Projektując wizytówkę prawnika, lepiej jest nie szaleć zbytnio z ekstrawagancją czy kreatywnością wizualną. Lepiej postawić na klasyczny i elegancki design, a także umieścić na małym kartoniku raczej niewiele informacji i treści. Klasyczna wizytówka nie musi jednak być nudna i taka sama, jak wszystkie. To prawdziwa sztuka, zaprojektować wizytówkę minimalistyczną i zarazem wyróżniającą się.
Z pomocą przychodzą techniki drukarskie, na przykład folie uszlachetniające. Wizytówka prawnika nie może zawierać bezpośrednich sloganów reklamowych. Pisanie "najskuteczniejszy prawnik w Warszawie" raczej nie kojarzy się z elegancją i profesjonalizmem. Co więcej, taki ruch może zostać uznany za naruszenie praw etyki zawodowej. O wiele lepiej na wizytówce prezentuje się motto lub sentencja - choć to absolutnie nie jest konieczny element.
Kwestia etyki a projekt wizytówki
Bardzo ważną kwestią jest właśnie etyka prawnicza. Na wizytówce prawnika nie można zamieszczać treści, co do których występują wątpliwości dotyczące zgodności z prawdą. Warto zadbać o dostarczenie wszelkich danych niezbędnych klientowi do kontaktu i podjęcia współpracy. To szczególnie drażliwa kwestia w Stanach Zjednoczonych - obowiązują tam przepisy regulujące, co może znaleźć się na wizytówce prawnika! Co więcej, różnią się one w zależności od stanu. Warto więc zwrócić na to uwagę, jeśli chcemy rozdawać wizytówki za granicą.
Kilka słów na koniec
Prawnicza wizytówka musi od razu komunikować "elitarność". Powinna być profesjonalna, pozbawiona zbędnych elementów i ozdobników. Musi koniecznie zawierać wszystkie dane niezbędne do komunikacji oraz być zaprojektowana przejrzyście. Nie oznacza to jednak obowiązkowej nudy. Można opracować wizytówkę jednocześnie profesjonalną i przykuwającą wzrok - wystarczy zainspirować się gotowymi projektami.